Min sejltur rundt i Caribien samt over Atlanten på X562 Northern Star maj 2010.

se: www.sailnorthernstar.dk

 

Torsdag 6/5 2010

Med toget fra Middelfart 1417 mod Kastrup. Mødte Anders og kæresten Maja kl 1745 i terminal 2 gate 152. Vi indvejede bagagen, Anders havde 3 kilo for meget og jeg havde 1 kg i overskud. Det var lige det slik som Anne havde anmodet Anders om at tage med.. Lidt dyr slik ( 60 kr pr kg i tax )

De brokkede sig lidt over de reservedele jeg havde med i håndbagagen til Mogens ( 3 tankmålere samt en hækluge åbner ), men da de så vores gaste-papirer accepterede de.

Fik lige en kop mokka og en bolle inden boarding

Fin flyver, landede i Orly airport Paris kl 21 og fandt vores kufferter og tog en taxi til Holiday inn hvor der var booket værelser, mega fine værelser, spiste en bøf ( anders ) og en kyllinge sandwich ( mig ) i restauranten kl 2230 og tog bad og hoppede i køjen kl 2330

 

Fredag 7/5 2010

Vækkeuret ringede 0730, efter et bad indtog vi morgen komplot i hotellets restaurant og derefter retur til orly lufthavn med shuttlebus.. kl 9

Tjekkede ind kl 1030 og boardede kl 1130 men lettede først 1250. fløj med en airbus 330, lidt smallere sæder end i første fly.. men lækkert med tv skærm i hver nakkestøtte.

Landede 2145 ( dk tid ) i port au prince på øen Martinique. 32 graders varme.. trykkende

Det gik fint med bagagen og fandt også skipper Mogens i hallen. Han havde lejet en ford fiesta til at hente os i. Handlede lidt grønsager i en vejkant bod. Overraskende dyrt, eks vis ananas ca 20 kr !!

Derefter handlede vi i et supermarked til de første 6 dages sejlads. Fyldte 4 store papkasser, men butikken havde budservice på så vi fik kørt varerne ned til marinaen i byen Marin. Jeg kørte med budet derned. Så bugten med ca 30 ankerliggere, imponerende – fornemmede staks langturssejler atmosfæren som en brusende fornemmelse. marinaen var kæmpe stor, northern star ( NS ) lå ved bro 4 ude for enden.. vi fandt en trækvogn og slæbte alle varerne derud og læssede dem ombord sammen med vores kufferter.

Der var stort set ikke en båd mindre end 45 fod ved broen og rigtig mange katemaraner. Jeg lavede aftensmad. Bøf med kartofler stegt på panden..samt salat

Jeg fik bagbord agterkahyt og anders og frederik deler styrbord agterkahyt. Kl 21 lokal tid hentede mogens sin søn frederik som kom direkte fra 4 måneders ski ferie i mamouth californien..

Kl 0400 dk tid gik vi til køjs, efter en oplevelsrig dag.

 

Bugten ved Le Marin marina

 

 

Lørdag 8/5 2010

Jeg sov i cockpittet pga ulidelig varme i kahytten.. vågnede kl 4 men slumrede til kl 6 hvor jeg lavede en kop kaffe. Havde faktisk sovet elendigt fordi båden for enden af broen havde en slange til at løbe som plaskede i vandet, ret irriterende lyd, Mogens sagde det var kondens fra bådens air condition. Lidt senere vågnede de andre.. Mogens serverede en skål youghurt med musli til morgenmad. Derefter skiftede vi diesel målerne som jeg havde medbragt samt servo motoren til åbning af hæklugen.

Det var ulidelig varmt og sveden drev af mig som et springvand.

Vi købte også ny højtalere til montage i cockpittet.

Derefter kastede vi fortøjninger fra bro 4 ( en speciel måde at fortøjre på, som består i at man fortøjer til en bøje ude foran og derefter trækker båden retur til broen og så fortøjrer til den, men fungerer faktisk fint ) og sejlede over og tankede båden med diesel. 3 tanke som rummer i alt 1200 l

Den lokale tankpasser overfyldte tanken til Mogens´s store irritation idet det løb ud over teakdækket. Alle mand i gang med at rense diesel med sulfo og køkkenrulle..

Sejlede fra le marin kl 1330 med kurs mod en lille bugt også ved øen Matinique. Vi satte ret hurtigt sejl, jeg prøvede at hejse storen ved håndkraft men ku kun trække det op til 1. salling, hvorefter de andre grinede og vi anvendte el-spillet fremover..

Vi sejlede platlæns med staget genua og sejlede stik vest hvorefter vi bommede over på en styrbord og sejlede stik nord med en fart af mellem 9 og 11 knob. Det hjalp også på farten da vi satte staysailet samt barberhal på fokken også, idet vi ik sejlede hård bidevind men vinden var rummet ca 10 grader.

Efter et par timer kastede vi anker på 20 m vand og smed 45 m ankerkæde ud. Frederik monterede et aflastningstov på kæden således trækket ik ødelægger selve ankerspillet. Noget som jeg senere bemærkede de fleste ankerliggere benytter sig af.

Der lå ca 15 andre både i samme bugt, vi badede men der var sgu nogle små brandmænd der stak ad H til så det var ik så sjovt. Anders lavede mad, kyllinge fillet med chilli og salsa, lækkert men også lidt stærkt

Byen i bugten hed sankt pierre og lå op ad en vulkan der var aktiv i 1902 hvor den dræbte 30000 mennesker på nær en fange i fængslet.

Sankt Pierre og vulkanen:

 

Mogens serverede en drinks og vi gik til ro kl 21

Det var hamrende varmt så jeg sov i cockpittet igen, båden vuggede ret pænt i de store dønninger..

 

Søndag 9/5 2010

Vågnede kl 6, Mogens stod også op og startede dagen med en dukkert i det turkis blå vand.

Morgenmad var igen youghurt m musli og kaffe.

Mogens var i masten for at tjekke lanternen samt han efterfølgende også rensede skruen for begroning.

Derefter gennemgik Mogens alle bådens installationer med os andre, nød procedurer, navigation, tekniske installatiner osv, temli omfattende men vigtigt at vide lidt om..

Vi tog senere dinghy til land og shoppede lidt. Desværre var den lokale internet cafe lukket så jeg måtte vente med facebook opdatering.. vi sejlede kl 1030 for sejl i den friske vind. Da vi kom fri af nordspidsen på Martinique på kurs 350 rebede vi storen til 2. reb og holdt kurs mod øen Dominique. Der var nogle ret pæne dønninger men dybden var også på et par tusind meter..

Vi solede os under sejladsen men jeg var allerede blevet pænt skoldet så det var med lange bukser og skjorte.. øv. Men solen brændte ulideligt hårdt..

Under sejladsen så vi 4 andre sejlbåde. Middagsmaden bestod af flutes med skinke og ost men sikke et hyr med at smøre disse, for det gyngede vildt..

Da vi kom i læ af øen Dominique aftog dønningerne, vi rebede ud og satte staysailet også, idet vinden rummede, senere satte vi genakker.. det var sgu hårdt at knokle med det tunge, store sejl i den hårde varme..

Vi så delfiner 2 gange inden vi kom frem til ankerpladsen..

Vores ankerplads i bugten ved byen Porthsmouth på vestsiden af øen Dominique..

Vinden aftog så de sidste 8 mil var for motor, der lå ca 25 andre både i bugten, de lokale kom ud i små både og ville sælge alt muligt og tilbød at polere båden, men vi var forsynet.

Mogens fiksede en drink..

Anders og Frederik lavede tun-bøf til aften med kuskus og hvidvin, lækkert. Til dessert var flutes med camambert ost og rødvin

Vi snakkede i cockpittet il kl 22 og derefter i køjen pænt trætte

 

 

 

Mandag 10/5 2010

Sov endnu engang i cockpittet med et lagen som dyne.. det regnede 4 – 5 gange i løbet af natten men i den varme nat betød det intet med våde fusser..

Mogens kom op kl 0630 og tog en morgendukkert. Jeg skrev lidt i NS´s logbog som Mogens gerne ville ha vi noterede i. morgenmad var samme som de foregående dage..

Derefter sejlede vi i land i byen Portsmouth.

Lagde dinghy tæt op ad en skibskirkegård hvor de ophuggede gamle coastere. Hængslet til hæklugen var knækket og vi skulle i land for at se om vi kunne finde en smed der kunne svejse rustfri..

 

Vi fandt en smed ( en ansat i første omgang )men han sagde at de  havde ingen rustfri elektroder.. vi fandt en butik men de snød os og havde solgt os alu elektroder fandt vi ud af senere.. smede mesteren , som vi efterfølgende talte med, havde så nogen elektroderi rustfri, og vi fik svejst hængslet.. sikke et show..

Vi hævede ankeret kl11 og sejlede videre, men der var pænt medluft, så de var med storen i 2 reb, da vi kom fri af nordspidsen på øen Dominique ,satte vi staysailet og skød nordover med go fart. Derefter røg fiskesnøren ud i håbet om at aftensmaden ville bide på.

Sejladsen varede kun få timer da der var ca 15 mil til næste ankerplads position 15,52,062 n 61,35,154 w

Øerne Les Saintes, et paradis-agtigt sted.. vi lå i bugten her.

 

Vi sejlede ind mellem nogle øer i en lille bugt hvor ca 30 andre både allerede lå for anker, bla en dansker og en nordmand. Danskerne kom over i deres dinghy og snakkede en halv time, det var et ægtepar på efterløn og deres datter. De havde sejlet rundt i Middelhavet og derefter over atlanten og ville nu nyde Caribien.. Fed måde at spenderer deres tilværelse på en efterløn !

Til middag smurte mogens flutes med pålæg til resten af besætningen..

Frederik og jeg sejlede i land med al vores affald og skulle også finde supermarkedet og handle lidt ind men da vi kom frem var alle hylder faktisk tomme, ret skuffende.. købte 2 flutes

Retur på NS fixede jeg lyset i generator rummet og motorrummet. Det ene lys var en defekt kontakt og det andet var bare pæren. Lyset i mogens´s kahyt var også defekt men det var kip relæet der var stået afså det ku jeg ik fixe.

Til aften grillede vi kæmpe steaks på grillen som var monteret agter i styrbordside på sø-gelænderet, fix indretning, og jeg lavede kartofler på panden med whiskey sovs til. Sov endnu en nat i cockpittet i den lune nat.

 

Skipper Mogens og Anders hygger sig med afrensning af bunden inden vores crossing..

( kølen som svagt anes til højre for mogens´s hovede vejer 8 tons.. )

 

Tirsdag 11/5 2010

Vågnede kl 7 til blå himmel og stegende hede allerede. Badede ikke pga de små brandmænd igen..

Jeg satte tape på alle splitter for at forhindre de evt skulle rive noget.. der manglede en split på bolten til kicken..

Derefter sejlede vi 2 mil til en klippefremspring hvor der var utroligt smukt at snorkle.. anders tog mange undervandsbilleder, derefter kalibrerede Mogens instrumenter, dvs sejlede i cirkler nogle gange og derefter tastede data ind i instrumenterne.

 

Præcis ud for denne klippe var der koraller og akvarie fisk i stor stil..

 

Fik kyllinge filet til aftensmad m salat. Vi opdagede nogle biller i poserne med pasta og det medvirkede at alle hulrum skulle renses og desinficeres. Al pastaen røg ud. Sikke et arbejde

Jeg fejlfandt på et modul som hedder AIS. Det kan indtegne andre skibes position på gps plotteren via signal fra VHF radioen.. men modulet virkede ikke.. VI kom frem til det måtte være noget med antennen idet det ik meldte fejl når den blev demonteret..

Så skulle vi sejle nat sejlads, blev vi enige om, bare for at få fornemmelsen. Vi startede kl 22 og Anders og Frederik havde 1. vagt fire timer frem. Jeg lå i cockpittet og forsøgte at sove men det blev ik til noget, da vi kom fri af øen Guadeloupe skulle der rebes og jeg hjalp lidt til.. vi satte også staysailet. Det ene barbar hal gik itu idet vinden steg fra 3 kn til 20 kn på under 1 minut.. ret overraskende.

Mogens og jeg havde vagt fra kl 3 til 7, vi skødede genuaen om således skødet var inden for vanterne ( bevirkede jeg måtte en tur på fordækket i mørke og dønninger, det var så liige med livline på.. ) og rullede staysailet ind, vinden skrallede.. der var en dønning på ca 3 m . Mogens tog en lur og jeg holdt vagt resten af tiden. Da det blev lyst satte jeg fiske snøren ud alle var vågne og klar til en ny dag kl7

 

 

Onsdag 12/5 2010

Vi lagde til i English Harbour på øen Antigua, et meget smukt sted. Smed anker kl 9 efter nattens sejlads fra Les Saintes ved øen Guadeloupe. Jeg var hammer træt for havde jo ik sovet særlig meget idet jeg var vågen sammen med Anders og Frederik. Men det havde været en fed natsejlads, NS havde trukket pænt frem i dønningerne og den friske vind med en fart på mellem 9 og 10,5 knob ( på bidevind vel at mærke ), flot af en båd med en vægt på ca 22 tons., de ka sgu lave både på det X-værft.

 

Et udsnit af English Harbour..

 

 

Vi så nogle ocean gående robåde.. men de fristede nu ik sønderligt..

Den her slags fartøjer var langt mere spændende..

 

Vi tog dinghyen til land alle 4 og gik på immigrations office.. sikke et burokrati.

Så var vi på rundtur i marinaen og sikke nogle fede skibe, så bla en tysk x50 . Mogens gav en kop kaffe. Jeg købte 2 peberfrugter til aftenens mørbradgryde, men de kostede sgu 45 kroner ! vildt.

Mogens skulle ha en tekniker til at se på ais-modulet,  og imens fik vi andre pomfritter og øl på en cafe, lækkert, jeg faldt i søvn i stolen til Anders´s og Frederik´s store fornøjelse.

Teknikeren fandt ud af at det var et software problem og at ais modulet var intakt, fint nok..

Da vi kom retur til NS taklede jeg nogle slidskader på div fald og skøder samt vi limede nogle dæksler op under navigations instrumenter ved ratstammerne. Jeg rengjorde også en kistbænk total for div affald og smuds. Svømmede rundt i det dejlige vand og lavede mørbradgryde til aften.. desværre kom jeg alt for meget chilli i idet jeg brugte 8 hele chili i stedet for 8 chillikorn!!  Det blev lidt stærkt..

Bådens pc kunne komme på internettet så jeg skrev lidt på facebook og mailede til Birte, dejligt..

Sov i cockpittet igen og alle var til ro kl 22

 

 

Torsdag 13/5 2010

Vågnede kl 6 og startede dagen med en svømmetur i det herligste turkis-blå 28 grader lune vand, derefter morgenmad som de foregående dage, taklede så lidt mere tovværk..

Så vaskede vi dørk i cockpittet, Mogens sagde det skulle gøres min. hver anden dag..

Anders lavede omelet til middag, nice.  Mogens havde besøg af en tekniker der skulle fixe software problemet med max sea programmet.. ( hvorledes krydsede de atlanten før den elektroniske tidsalder ?? total ubegribeligt… )

Vi sejlede fra English Harbour kl 16 men da vi kom fri af klipperne kom der en ordentlig byge med 40 kn vind, vi rebede storen så det var ik så slemt endda, vi så en lokal i en lille laserjolle, han var nær sejlet ind i vores fiskeline som jo stak ud bagefter båden, ku ha været flot hvis han var blevet flænset af krogen.. gad vide hvorledes han klarede bygen med al det luft ??

Der var ik mange mil til næste destination, Jolly Harbour stadig på øen Antigua, og det var også et kønt sted, en marina og by sammenbygget

 

på vej mod Jolly Harbour hvor vi blev indhentet af en byge og 35 kn vind..

Jolly Harbour på øen Antigua, et ultra smukt sted

 

 

et udsnit af havnefronten på jolly harbour..

 

Vi fandt en ledig bøje hvor vi lagde til og vi tog straks dinghy ind til supermarkedet hvor vi handlede ind til turen over atlanten, 2 store indkøbsvogne fyldt, pris 4500 kr, det ku lige være i dinghy ud til båden..

Skyllede alle grønsager med ferskvand og læssede det ombord, men varerne er sgu dyrere end i DK, lidt underligt.. men fordi de importerer alt og det skal flyves ind til øen..

Anders lavede salat med kylling og flutes , det regnede total kraftigt mens vi spiste . alle gik i seng kl 22

 

Fredag 14/5 2010

Vågnede kl 6 i cockpittet, det var varmt men vandet i havnen var for beskidt  til at bade i..

Drak 2 kopper kaffe m mælk og sukker og snakkede lidt med Mogens om dagens opgaver. Vejret lover ik al for godt de næste par dage til vores atlanterhavs crossing, blæst og stik modvind, lidt træls.

Mogens tog dinghy ind og klarerede ud og handle de sidste varer. Anders var med. Frederik og jeg taklede det sidste tovværk samt kortede de 100m ankerkæde ned til 70 m for at spare vægt, og der var aldrig brug for mere end 70m alligevel, mente Mogens

Middag kl 14. jeg havde lavet kødsovs og anders lavede chilli con carne til nedfrysning så vi kunne få varm mad uden de store opgaver såfremt vejret skulle vise sig at drillle, Anne ( skippers kone ) havde også lavet 4 retter på frys som vi kunne anvende.

Jeg bagte 2 brød efter fatters opskrift ”frederik dessau brød” det blev vellykket og heldigt for det, for bagemaskinen ombord duede ik.

 

Kl 1530 sejlede vi over og tankede, desværre løb dieselen over hele 4 gange lidt træls at få på teakdækket men det var delvis vores egen skyld, samt et forældet pumpehåndtag. Det kostede igen en del sulfo og køkkenrulle..

Så ringede vi hjem og jeg talte kort med Birte, det var dejligt at høre hendes stemme igen.

Anders og jeg pakkede gummibåden sammen og stuvede den ind i hæklugen, der var lige plads.

Vi vedtog derefter at påbegynde overfarten kl 18..

Det afkortede ankerkæde dumpede vi lige udenfor indsejlingen på 4 m vand, så satte vi storen i 2 reb og tonsede rundt om klipperne og med kurs nordover på hård bidevind styrbord halse, det viste sig det var denne sejlads vi skulle holde uafbrudt de næste 8 døgn.

Vagterne var fordelt mellem os, 2 timer hver mand og opdelt efter alder så man vækker den som er yngre end en selv, jeg skulle så være efter Mogens og Anders efter mig. Det blev mørkt kl 20 og vi tonsede af sted i urolig sø.. maven kørte rundt og var lidt søsyg tror jeg. Det ku sammenlignes med at sidde i tivoli´s rutchebane, det gir præcis den samme mavefornemmelse..

 

 

bidevinds sejlads på styrbord halse, vores første 8 døgn forløb således..

 

Lørdag 15/5 2010

Vågnede til en fin morgen efter første nat i min kahyt, der var heller ik så lummert på søen. Desværre var selvstyreren monteret på præcis det skot som jeg lå med hovedet op ad. Det knurrede og summede metallisk således søvn var næsten umuligt.. var faktisk nødt til at sove med walkman på for støjen var virkelig inerverende..

Vinden var mellem 15 og 20 kn nø så vi tonsede ret nord over, men det var fin sol og skyfrit, maven kørte stadig rundt så appetiten var begrænset. Vi rebede ud ved middagstid..

I dag var der bid, en dorado ( guldmakrel ) på 6 kg virkelig imponerende.

Vi filetterede den , smagte et stykke rå og frøs resten, hen under aften tiltog vinden og vi rebede 2 reb igen til natten, appetitten stadig i bund

 

 

Der kæmpes med at hale fisken ombord..

 

Søndag 16/5 2010

Vågnede ved at nattevagten spildte brandvarm kaffe ind gennem vinduet til cockpittet fra min kahyt og det røg lige ned på lagenet som jeg bruger som dyne..  ik så lækkert.. Men båden blev også kastet rundt af søerne og der var kræng på.

I dag var det let skyet, vinden den samme som i går så det var kursen også, altså ret nord.

Havde sovet ad h til pga støjen fra selvstyreren

I dag var der sørme også bid, det var en wahoo også på 6 kg, en flot fisk som kæmpede godt for ik at komme om bord.. Anders og jeg fileterede den efter Mogens´s anvisning fra i går.

Mogens lavede pandekage wraps med salat og skinke til middag og vi fik guldmakrel steaks til aften med kuskus..

Da jeg sad til luv side og spejdede ud ovver havet så jeg pludselig en træstamme i voksen størrelse med rodnet og en del af trækronen komme flydende i overfladen.. Lignede et træ som kunne være trukket op med rode af en storm / regnskyl på en af de nærliggende øer og som nu driver rundt til fare for kollision med en båd. Lidt skræmmende at ramme den om natten med 10 n fart..

Midt på eftermiddagen sprang en chekel der holdt bagstaget pludselig, det skabte en del forvirring for wiren fra masten viklede sig ind i lazy jacken og det var lidt bøvlet at få fri, men det gik. Vi tog storen ned og Frederik hoppede op på bommen inde ved masten og kunne ad den vej lige nå den løse wire-ende og få tovværket forbundet via en ny chekel.

På min nattevagt spiste jeg nogle kiks som bevirkede jeg knækkede mig i stråler straks efter de var sunket.. gad vide hvad de indeholdt eller om søsygen bare var ved at få overtaget ?

Men det bevirkede jeg fik det bedre, fint nok.

 

 

Mandag 17/5 2010

Blå himmel og sol vind 6 kn så vi riggede om til code0, den twistede under opsætningen så vi måtte ha den ned igen, et kæmpe sejl at bakse med, den kom op korrekt og efter 2 timer øgede vinden og ned igen og rullede fokken ud igen. Jeg smurte brød med ost, skinke, guldmakrelkød sennep og peanut butter, det var der ingen der var særlig vilde med, så det måtte jeg lave om.. så slap brødet op og jeg fik ik noget selv..

På den med mel og gær og i ovnen med 2 brød, de blev desværre en smule brændte idet gasovnen kræver lidt ekstra opmærksomhed pga uens varmefordeling.

Til aften lavede anders kylling fillet med salat, og annanas til dessert. jeg havde vagt fra 22 til 24 og igen fra 6 til 8, søsygen var nu helt væk

 

Tirsdag 18/5 2010

Op kl 6 og tog bad i cockpittet mens Mogens læste i de aviser som jeg havde med fra Danmark.

Spiste mogens´s hjemmelavede youghurt til morgenmad, slappede af i kahytten med musik på mobilen

Sejlede med fuld store og fok, rebede til 1 reb kl 10, vind 13 kn nø,  stadig bidevind på styrbord halse

Anders lavede spaghetti m rød og grøn peber og chill til middag

Fik wahoo til aften med kartofler og hvidvin til, som sædvanlig med borddækning i cockpittet med tallerkner, bestik og glas, det hele sirligt anrettet selv med 30 graders krængning, imponerende.. sol og svag vind hele dagen

Havde nattevagt kl 2 – 4 og tog bad i cockpittet inden vagten sluttede, vaskede også mine 2 skjorter og shorts i en spand med sulfovand

 

Delfiner leger omkring stævnen på skibet..

 

 

Onsdag 19/5 2010

Vågnede 730, Anders og Mogens var oppe, fik grapefrugt til morgen og hjemmelavet youghurt, vinden var svag og der var en del flyvefisk, alle læste i bøger i det gode vejr hele formiddagen og Frederik og jeg lavede gymnastik på ruffet af salonen.. han ku sgu ta 30 armbøjninger jeg tog 20 af de lette

Frederik og jeg lavede tun mousse m løg og kapers til middag, anders spiste de sidste kartofler fra i går varmet på panden og med ketchup på

Jeg bagte 2 ny brød som blev fine denne gang, der kom lidt havregryn i også

Lyttede til musik i kahytten, var glad for at jeg havde lagt over 100 numre på mobilen inden jeg tog af sted..

Vinden døede så vi sejlede for motor i ca 2 timer fra 13 til 15, hjemveen begyndte at komme frem nu…

Til aften tog vi kylling i karry op af fryseren som Anne havde lavet, fik en campari med juice inden maden, bagte pandekager til dessert og havde vagt fra 22 til 24

Vinden øgede så der skulle rebes til 1 reb 15 kn vind og 8,7 kn fart, pludselig gik lanternen ud i styrbord side foran, ( den i mastetoppen var også holdt op med at virke ),, tror det måske ku være en kortslutning

Jeg bandt en pandelampe fast i sø-gelænderet på styrbord side så der da var lidt lys, og tjekkede radaren lidt oftere..

 

 

 

Torsdag 20/5 2010

Havde vagt fra 6 til 8 fin sol og go vind, jeg solede mig på luv ( som stadig var styrbord ) side af skibet og fik pludselig øje på 3 hvaler ca 200m ude som kastede sig rundt i vandet, kaldte på de andre, det så flot ud men var lidt langt væk og varede kun ca 2 mintter

Vi satte 2 reb i storen , Mogens smurte brød med ost og pate til middag, jeg forsøgte at lave lanternen og tror jeg fik det fixet..

Tog en slapper i kahytten med lidt musik

Nu er vi snart halvvejs over, skønt..

Frederik og jeg laver gymnastik både morgen og aften i ca 10 min hver gang. Godt at få rørt musklerne lidt.

Til aften tøede vi mit kødsovs op og lavede spaghetti til, det smagte fint. jeg vaskede op og gik i seng tidligt. Havde vagt fra 2 til 4, lanternerne var igen i udu, så Mogens havde tændt motorlyset og et stroboligt som sidder i mastetoppen, men det har ik godt af at køre kontinuerligt.

Spiste lidt lakrids og peanuts som lå i cockpit bordet på min vagt, registrede en tanker der passerede os ca 2 mil til styrbord, godt nok lidt tæt på, ik..

Sejlede 6 kn i 8 kn vind og gik 60 grader til vinden.. ret pænt når man tænker båden vejer ca 22 tons og der er lidt uens sø

Solen stod op kl 345, lækkert og en smule køligere nu, vinden løjede og jeg og anders rebede ud igen

 

 

en flyvefisk som landede på dækket..

 

Fredag 21/5 2010

Vågnede kl 8 og spiste grapefrugt til morgen og youghurt med mogens´s hjemmelavede musli og vanillie the som også smagte godt

Læste i en af de bøger jeg havde lånt af Birte, lidt spændende men også spændt hvad hun egentlig vil hen med det indhold i disse bøger…

Lavede omelet med Anders til middag, sov en time og kiggede derefter på ledninger til lanternerne, fatningerne var saltet til og derefter brændt af, det kan ik fixes..

Startede på den sidste af de 2 bøger fra Birte.

Fik campari med juice kl 18, Mogens taler med Vilhelm fra det tyske sejlskib Belbrise hver morgen og aften på kortbølge radioen ssb radio, et ældre tysk ægtepar der sejler i en 46 fods one off de er 67 og 72 år

Fik guldmakrel til aften

Vaskede op og i køjen til kl 22 hvor jeg havde vagt

Fok og storsejl sat 8,5 kn fart og månen lyste som en kæmpe lygte..

Lidt underligt at sejle uden for lanterner, kun med agterlys, så radaen blev tjekket en del gange

Savnede alle derhjemme og følte mig ramt kraftigt af hjemve.. en følelse jeg troede jeg længe var vokset fra men var selv forbavset over hvor meget jeg egentlig savnede familie, kæreste og venner helt ubeskriveligt..

Anders kom op kl 2345, flink fyr at ta vagten et kvarter før.

 

 

en supertanker tæt på..

 

Lørdag 22/5 2010

Mogens sov da jeg vågnede af mig selv, for at ta over på vagten..fin solskin og go fart i båden. Fuld store og både fok og staysail var sat. Pga den gode fart så vi en del delfiner, de syns det er sjovt at lege med båden men helst når vi sejler over 9 kn, fik kun kaffe til morgenmad, havde ikke appetit

Vinden løjede og vi satte code0. efter 2 timer satte vi genakker og gik 6 kn. Vi estimerer at vi måske er i havn torsdag aften

Blev færdig med Birtes 2 bog, savner Lasse og Birte utroligt meget . valgte at sende Tonny en mail, idet hans mail er den eneste jeg kan huske i hovedet.. vi kan maile fra båden og jeg bad ham om at skrive lidt på min facebookvæg om hvorledes det står til.. mailede også til Birte igen

Mogens smurte flutes med skinke og ost til middag, fik kaffe og banan kage kl 16, lækkert

Anders lavede lasagne til aften, og der kom svar på mailen fra Birte som bevirkede jeg bare savnede hende endnu mere

Vaskede op og i seng kl 21, der var ingen luft så vi sejlede for motor hele natten, det gir kun 6 kn fart..

Havde vagt fra 2 til 4 hvor Mogens og jeg pillede sejlene helt ned så de ik blafrer i den urolige sø og fartvinden fra motoren.

Anders fortalte at han på sin vagt fra 4 – 6 havde set en kæmpe metalsilo komme flydende ca ½ il fra båden. Han havde taget et foto som bevis for sin uvirkelige oplevelse og ganske korrekt, det lignede en af disse kæmpe siloer de større landbrug derhjemme har stående ved stalden til korn el ensilage. En kegleformet spids og et rør på ca 20 m i længden. Må være en konstruktion der er blæst overbord fra en tanker i en storm, men knap så spændende at kollidere med en mørk nat, det ville uvægerligt være katastrofalt..

 

 

 

 

Søndag 23/5 2010

Mogens vækkede mig kl 8 fordi der var 3 store hvaler lige uden for båden.. det var næsten vindstille og vandet var helt blankt.. vi tøffede for motor i tomgang. Mogens og anders havde været ude og bade og jeg hoppede også i da hvalerne igen var væk, vandet var en del køligere nede på Martinique, underligt at tænke på der var 5 km til bunden. Tog et morgenbad i cockpittet efter dukkerten, Mogens lavede morgenmad med spejlæg og toast og skinke. Kl 9 satte vi genakkeren og gled roligt af sted. Da den var trimmet ind så vi alle 4 en film på Frederiks pc i salonen ”tropic thunder” men engelske undertekster.

Lige da den var slut kom der vind igen, ned med genakker og 2 reb i storen og ind på max bidevind med kurs mod Acorerne. Frederik og jeg lavede igen tun mousse til middag, Anders havde fødselsdag i dag, 28 år

Kl 16 rummede vinden og vi rullede staysailet ud også, 20 kn vind og regnvejr, tjekkede navigatoren, der var 700 mil endnu..

Vi varmede en af de frosne retter Anne havde lavet, gryderet med porre, kød grønsager og med ris til.

Vaskede op og gik i seng. vagt fra kl 22 – 24, Anders stod op 2330 så jeg kom lidt før fra min vagt. Nu havde vi skiftet til bagbord halse, det gjorde vi søndag morgen. Hele natten sejlede vi med 2 reb i storen og fok, drak en cola på min nattevagt, vi sejler kurs 120 og retningen mod Acorerne er 60, så det er lidt ved siden af. Nu regner vi med at være fremme fredag middag.

 

Mandag 24/5 2010

Anders og Frederik sov til 930, drak vanillie-te og tog et stykke kage til morgenmad, det regnede og var køligt, pludselig skrallede vinden, så vi måtte skifte halse, dvs rulle fokken ind og gå over stag og rulle ud igen, desværre gik vi total i stå og den skrallede igen så retur til bagbord halse, vinden døde så vi startede motoren, men efter 2 timer kom der luft igen, jeg bagte 2 friske brød, desværre røg en af køkkenskufferne ud på dørken pga båden rullede kraftigt i dønningerne, så alle knive og andre ting røg ud over det hele, godt det ik var øverste skuffe , så var der kommet hakker i dørken til skippers ærgrelse

På Anders´s og Frederiks wc var der ik lukket for hanen til håndvasken så den havde stået og lukket vand ind så nu var der flere hundrede liter vand i sumpen på båden, og bilge pumpen drillede, så det var med håndpumpe vi tømte sumpen. Derefter stod den på læsning i en bog jeg lånte af Mogens www.blaatur.net om en nordmands sejlads beretninger, ret imponerende. Men jeg faldt i søvn og blev vækket af Anders da vi skulle spise. Vi fik guldmakrel med salat og brød, vaskede op og gik i seng. vagt fra 2 – 4 stille og rolig sejlads for motor

 

 

Mig selv i mit hardcore outfit, som Frederik og Anders syntes lige var et foto værd...

 

Tirsdag 25/5 2010

Vågnede 730 og blev liggende en halv time. vi spiste morgenmad i cockpittet alle mand sammen, skippers youghut m musli og te. Vaskede op og bagte 2 brød hvorefter den stod på læsning, kl 10 satte vi genakker men tog den ned efter en time og satte den igen kl 1330 på styrbord halse, det regnede og da vinden nåede 22 kn tog vi den ned og stagede fokken på en læns der kom en kæmpe flok delfiner. Navigatoren viste ca 400 mil igen, super, og nu var kursen sat ret til Acorerne. Til aften tøede vi den sidste af Anne´s retter op

Andres og Frederik så film på Frederiks pc..

Vi rebede storen til 1 reb, jeg syns det var en lidt bøvlet metode med at hale storen midtskibs og så rebe i den stilling, men det kan nok ik gøres på anden måde,, syns der er meget tryk på rebelinen.. som i øvrigt blev halet ind ved hjælp af el-spillet.. der er sgu klem på det el-spil

Vi kogte nogle kartofler til Anne´s ret og spiste i skåle med ske idet sejladsen var ret ukomfortabel idet dønningen skubbede os ret kraftigt agter fra, på denne plat-lænser

Vaskede op og gik i seng. vagt fra kl 22 – 24. sejlede med fuld store og staget fok og det blæste ret pænt 25 til 30 kn og rimelige dønninger men rigtig go fart ca 12 – 14 kn. Da anders overtog vagten kom der en squall med over 40 kn vind, så storen skulle ned i 2 reb og de rullede fokken ind også, regnen stod ned.

 

 

Vi indhentes af en stor dønning på lænseren....

 

Onsdag 26/5 2010

Stod op kl 0730 , snakkede med Mogens i cockpittet. drak vanillie te og spiste 2 stk franskbrød m ost, solen skinnede og vind blæste med 20 kn ret agter ind, vi sejlede kurs 70 direkte mod Acorene og har 300 mil igen. regner med at være fremme fredag morgen, fint.

Læste lidt og tog en middagslur, retur i cockpittet kom pludselig et vindstød som rev riggen fremad så agterstaget strammedes kraftigt op, den antenne der var fastgjort dertil var ik lang nok så alle ledningsholderne blev revet løs

Tog et bad i cockpittet , vi sejlede platlæns hele dagen, slappede af med musik på mobilen og læsning. vinden øgede og vi rebede til 1 reb. Anders lavede mad, brochetta og kyllinge filet, aftensmad kl 20, det var mørkt og køligt..vaskede op og sov til kl 2 hvor jeg havde vagt til kl 4, vejret var stabilt med vind på 20 til 23 kn og kurs 65

 

 

der laves gymnastik på dækket hen under aften..

Bemærk begge forsejl er sat, det kan vi gøre når der sejles ca 55 grader til vinden..

 

Her en af de sjældne stunder hvor der sejles med genakker..

 

Nogle uheldige blæksprutter som en dønning havde leveret på dækket i løbet af natten..

 

 

hvaler passerede skibet en tidlig morgen hvor der var ganske svag vind..

 

OK skiv....

 

Der bades på 5 km vand..

 

 

Torsdag 27/5 2010

Vågnede 715 men stod først op kl 8 drak kaffe og spiste skipperyoughurt m musli, nu var der kun 100 mil igen så vi forberedte os på at kunne se land..

Vinden var på 26 kn vi sejlede plat med staget fok og 1 reb i storen, hørte musik på mobilen og glædede mig til landkending, bagte pandekager til alle som vi spiste i cockpittet med is om eftermiddagen, middagsmad var en skinkesandwich som Mogens smurte, Anders og Frederik spiste pasta fra i går, det var fin solskin og go vind hele eftermiddagen, Mogens ville gerne ha genakkeren op her på falderebet men vinden var over 20 kn som er grænsen for at bære genakker så den blev i sejlrummet forude.

Kl 22 kunne vi se land iform af silhuetten af klipperne og lys på Acorerne, ganske kort efter var der forbindelse via mobilnettet og alle sendte sms igen, sjovt. Jeg skrev til Lasse og Birte og fik også svar trods det dog var pænt sent og hverdag derhjemme ( 2 timer forud så over midnat )

Kl 2315 tog vi sejlene ned og gik ind i Horta marina, skøn fornemmelse. Havnen var fuld af sejlbåde så vi måtte ligge for anker i den kæmpe marina, det var der også ca 15 andre der gjorde men der var rigelig plads

 

 

 

Vi ankom til Horta marina kl 2330 torsdag nat, det så ca således ud..

 

Riggede den store sprayhood til og drak en øl og et glas rom.

Hvorefter den stod til køjs og i aften UDEN den skide selvstyrer der de sidste 14 nætter har været en pestillens for min nattesøvn, stilhed = herligt

 

 

Det ældre ægtepar til højre var ovre og spise til aften, pariserbøf og pandekager til dessert. Helga og Vilhelm på 67 og 72 år som sejlede jorden rundt i deres 46 fods oneoff  "belbrize" med start i 2006 fra holland.

 

 

Broen i Horta overmalet med hilsener fra langturssejlere..

 

Fredag 28/5 2010

Vågnede kl 9 havde frosset ad h til i nat kun med et lagen som dyne, her var sgu koldt og skyet og regn. Tjekkede lige mine emails på mobilen, der var intet nyt eller vigtigt, det var fint nok

Far ringede og vi talte lidt om det hele, han var glad for det var gået godt..

Acorerne og byen Horta så rigtig spændende ud..

Vi pakkede dinghien ud og efter en stund fik vi en plads til NS ved kajen, lækkert.

Vi så en lille svensk båd  ( en B31 ) med 4 piger ombord. De havde også krydset atlanten , men dog på 30 dage, ret imponerende. De har en hjemmeside: http://sailingcantare.blogspot.com/

Om aftenen spiste vi på sejlerrestauranten cafe sport, og alle blev godt fulde, jeg tabte min mobil i noget vand og så var det slut med sms resten af tiden på Acorerne, satans også……. Det viste sig senere at alle mine numre ik var gemt på sim-kortet samt at alle billederne som var taget på mobilen også var tabt.. sikke en klovn

Lørdag og søndag gik med rengøring og polering af båden. Jeg var i masten 4 gange i forsøget på at lave top-lanternen men klemrækken til forbindelserne havde taget skade, samt der var en fejl på ledningen i masten så der kom ik strøm gennem en af de 7 ledere i kablet. Underligt. Fejl på kablet samt brændte klemforbindelser = jeg ku ik fixe lanternen hvor gerne jeg end ville.. I øvrigt en ret kildrende fornemmelse at hænge der i mastetoppen 25m over molen. Turen op gik i ret pæn hastighed idet det jo var el-spillet der udførte arbejdet.

Mandag morgen skulle vi med flyveren fra lufthavnen på øen Horta men afgangen blev aflyst så vi skulle sejle med en færge til en ø som hed pico og flyve derfra, det bevirkede vi ik nåede næste fly fra lisboa og derfor måtte overnatte på hotel, skide bøvlet, desuden blev min kuffert væk, men den dukkede gudskelov op igen..

Vi ku sove 3 timer på hotellet som lå et pænt stykke fra lisboa lufthavn og skulle tjekke ind kl 415 på lufthavnen og fløj til Munchen med lufthansa, derfra hurtigt videre med fly til kbh hvor vi landede kl 12 og nu var vores bagage igen væk, træls.

Sagde farvel til de andre og tog futteren hjem, bagagen kom 2 dage senere med fragtmand..

Skønt at være hjemme efter en lang sejltur..

Oplevelsen har været ubeskrivelig og ka ik umiddelbart sidestilles med andre af mine sejladsoplevelser. Det er helt specielt at krydse så stort et farvand. 13 døgn uden landkending og alle aktiviteter foregår i gyngende og krængende omgivelser.

Jeg vil sige som råd til andre der har trang til tilsvarende oplevelser:

Vælg en større og hurtigtsejlende båd, og ik mindst en båd med alle sikkerhedsforanstaltninger intakte! 4 mand på en 56 fods båd er passende, pladsen bliver bare trang ombord og det er rart med egen kahyt og eget wc samt et stort og lækkert pantry med masser af ferskvand og varmt vand i hanerne..  skulle det gøres i en båd under 40 fod var det uden mig ombord. Krydstogt i Caribien er som sejlads i paradis, det er virkelig lækkert og det kan sagtens gøres i langt mindre og knap så luksuriøse både idet man kan proviantere i land dagligt.

 

Mvh Henrik

 

www.lager-hotel.dk

http://henrikpoulsen.blogspot.com